Handpicked, Diplomático, Pressrelease “Spirit Brand/Distiller of the Year”

6 november, 2018

Diplomático har utsetts till “Spirit Brand/Distiller of the Year”

Diplomático har som världens första romproducent tilldelats utmärkelsen ”Spirit Brand/Distiller of the Year” av den internationella tidningen Wine Enthusiast. Prisutdelningen sker vid Wine Enthusiast´s årliga gala, Wine Star Awards, som äger rum den 29 januari 2019 på Nobu Eden Roc Hotel i Miami.

Tidningen Wine Enthusiast instiftade utmärkelsen ”Spirit Brand of the Year” för 19 år sedan i syfte att uppmärksamma individer och företag som på ett eller annat sätt bidragit till vinindustrins framgångar. Under åren har priset utökats till att även omfatta spritdrycker där Diplomático nu är det första romvarumärket som får ta emot utmärkelsen.

Vi är både stolta och glada över att Wine Enthusiast uppmärksammar vårt arbete med att lyfta kategorin rom och få konsumenterna att omvärdera sin uppfattning om drycken, säger Jose Rafael Ballesteros, President Diplomático. Det är ett ständigt pågående arbete eftersom vi inte bara fokuserar på att kunna erbjuda världens bästa rom, utan också en av de bästa spritsorterna.

I snart 60 år har Destilerias Unidas i nordvästra Venezuela producerat rom i sina sju pannor som består av både enkelpannor och kolonnpannor. Platsen för destilleriet är vald med omsorg och ligger i en del av Sydamerika med idealiska förutsättningar för just romproduktion. Anläggningen omges av bördiga fält där det friska vattnet från Anderna säkrar tillgången av sockerrör. Klimatet är varmt med en hög luftfuktighet året runt. Destilerias Unidas räknas som en av de främsta i världen och en av få som får använda beteckningen ”Ron de Venezuela” på sin rom. Företaget genererar arbetstillfällen för mer än 700 personer och har ett starkt samhällsengagemang. Bland annat har man utvecklat sociala trygghetsprogram för att förbättra livskvaliteten bland sina medarbetare.

Valet föll på Diplomático, inte bara för att de tillhör en av världens främsta romproducenter, utan även för företagets hängivna arbete med att undervisa marknaden i hur man kan mixa premium rom, men också njuta av drycken som den är, tillägger Adam Strum, chefredaktör på Wine Enthusiast.

I Sverige marknadsförs Diplomático av Handpicked Wines AB. Har du frågor eller vill ha mer information om Diplomático är du välkommen att kontakta Fredrik Lindkvist på Handpicked Wines AB, tel: 070-604 19 19,  fredrik@handpicked.se

2018-11-21 VINPROVNING på NOFO Hotel & Wine bar
2018-12-12 Vin- och Glasprovning