Diplomático World Tournament Sverige 2017

1 februari, 2017

Vem blir världens bästa bartender med fokus på rom?

Den 18 februari äger den svenska delfinalen i Diplomático World Tournament 2017 rum på Stockholm Waterfront under mässan Destillat Stockholm. Totalt har 13 bartenders från hela Sverige kvalificerat sig till tävlingen som rönt stort intresse i branschen. En resa till Europafinalen i Venezuela står på spel innan världsfinalen i London avgörs i juni.

Det är tredje gången den internationella bartendertävlingen Diplomático World Tournament arrangeras. I år är den svenska deltävlingen förlagd till Stockholm Waterfront och mässan Destillat Stockholm. Vinnaren blir direktkvalificerad till Europafinalen i Venezuela. I juni kommer sedan 12 deltagare att tävla i världsfinalen i London.

– Det är väldigt roligt att vi har fått in så många bidrag till årets tävling säger Margareta Lundeberg, vd för Handpicked Wines som representerar Ron Diplomático i Sverige. Extra kul är det förstås att vi lyckats väcka intresse för tävlingen över hela landet och har deltagare från Kivik i syd till Umeå i norr bland de 13 bartenders som kvalificerat sig.

De 13 bartenders som tagits ut till den svenska delfinalen kommer bland annat att tävla med en cocktail baserad på Diplomáticos nya rom Mantuano som ersätter Diplomático Reserva. Resultaten bedöms av en jury bestående av Ola Carlson från Bar Hommage, Maya Samuelsson från Vinkällan, Johan Evers som var 2015 års svenska vinnare i tävlingen och Alf Tumble som bland annat är dryckesskribent på Dagens Nyheter.

– Diplomático var den rom jag först kom i kontakt med, vilket så klart har satt sina spår hos mig. Det jag tycker är charmigt med Diplomático är att den har de rustika, komplexa tonerna och en rivighet som jag tycker är väldigt sexig, säger Natalie Haglund som är bartender på Pharmarium i Stockholm och en av deltagarna.

Konferencier under tävlingen är Per Styregård, vinskribent på Dagens Industri och en av landets mest kunniga mat- och dryckespersonligheter.

Har du frågor eller vill ha en entrébiljett till tävlingen är du välkommen att kontakta:

Margareta Lundeberg på Handpicked Wines AB, tel: 070-666 92 98, margareta@handpicked.se, eller Erik Olsson på 7Peppers AB, tel: 070-98442 08, erik@7peppers.se

Prel tider för DWT tävlingen den 18 februari på Stockholm Waterfront

13.00 Tävling startar
15.30 1: delen klar
16.15 3 finalister presenteras
16.30 Finalen
17.30 Prisutdelning

Deltagare i den svenska delfinalen

Klicka på namnet för att ladda ner bild på respektive deltagare

Christian Cordes från Mr French, Stockholm

Johan Miranda från Orangeriet Boule & Bistro, Umeå

Robert Sandqvist från Lilla Örebro Bar & Kök, Örebro

Niclas Odebrant från Kiviks Hotell & Konferens, Kivik

Dosa Ivanov från Clarion Hotel Post, Göteborg

Christoffer Bergqvist från Restaurang Hak, Göteborg

Joel Persson från Vita Kaninens Drinksällskap, Stockholm

Nathalie Haglund från Pharmarium, Stockholm

Karl-Martin Edin från Open/Closed, Umeå

Mattias Borg från Penny and Bill, Stockholm

Charlotte Halzius från Tak, Stockholm

Fredrik Wallin från Nytorget 6, Stockholm

David Berfner från Hotel Riverton, Göteborg

Läs mer om Diplomatico här

Mer information om tävlingen hittar du här

Ladda ner Diplomático World Tournament logga

Diplomático produceras i Acarigua som är en stad i delstaten Portuguesa i nordvästra Venezuela. Producenten heter Destilerias Unidas och räknas som en av de främsta producenterna i världen och en av få som får använda beteckningen ”Ron de Venezuela” på sin rom. I över 55 år har detta destilleri producerat rom av mycket hög kvalitet i sina sju pannor som både består av ”copper pottstills” och ”columne stills”. Lagringen sker på fat gjorda av amerikansk vitek.

Maila hit för att ta del av din Entrébiljett (gäller endast press)

Ange i ämne: Entrébiljett DWT 2017.

I mailet skriver du ditt namn, vem du skriver för (gärna länk också), adressen du vill att vi ska skicka biljetten till samt ditt telefonnummer.

Länk till biljettsidan för mässan, Stockholm Destillat

Länk till Stockholm Destillat