Den svenska bartendern Charlotte Halzius är bäst i världen!

28 juni, 2017

Efter helgens internationella tävling Diplomático World Tournament i London kan den svenska bartendern Charlotte Halzius från restaurang TAK i Stockholm titulera sig Diplomático World Best Bartender. En prestigefull titel som hon erövrat i hård konkurrens med över 1 200 deltagare från hela världen.

I februari kammade Charlotte Halzius från restaurang TAK i Stockholm hem segern i den svenska delfinalen av den internationella bartendertävlingen Diplomático World Tournament. Vid semifinalen i Barcelona i början av maj tog hon sig vidare till världsfinalen London.

När tävlingen avgjordes i Beaufort bar på The Savoy i London den 25 juni tävlade 13 bartendrar och överst på prispallen hamnade Charlotte med sin eleganta romdrink ”Blood, Tears & Gold.

– Vi är stolta och glada över att ha fått hålla världsfinalen i anrika Beaufort Bar på The Savoy som i alla tider varit arenan för några av världens bästa bartendrar. Att få möta den talangfulla nya generationen bartendrar har varit oerhört inspirerande, säger José Rafael Ballesteros, President Diplomático Rum.

Charlottes drink är baserad på Diplomáticos nya rom Mantuano. Hon beskriver den som en lite spritigare, men ändå elegant romdrink. Den är inte någon ”käftsmäll” utan en drink som passar perfekt efter maten.

– Det har varit en fantastisk erfarenhet och jag har fortfarande svårt att ta in vad som hänt. Jag är tacksam för att ha fått vara en del i tävlingen och att jag har fått träffa så många inspirerande människor från hela världen som delar min passion. Jag är så överväldigad att det faktum att jag vunnit inte riktigt har hunnit sjunka in, säger Charlotte.

Tävlingens konferencier var Ian Burrell, välkänd romambassadör och grundare av UK Rum Fest. Den välrenommerade juryn bestod av Sai Hamsala, 2015 års vinnare av Diplomático World Tournament, Jillian Vose, bar- och dryckesansvarig på The Dead Rabbit i New York som utsågs till världens bästa bar 2017 och Declan McGurk, barchef för American Bar på The Savoy i London.

På andra plats i tävlingen kom Cameron Pirret från Australien med sin drink ”Delight of Discovery”. Hisatsugo Saito från Japan tog tredjeplatsen med drinken ”Noble Diplomat”.

Receptet på Charlotte Halzius vinnardrink

BLOOD, TEARS & GOLD

50 ml Diplomático Mantuano

20 ml Amer Picon

10 ml körsbärssockerlag

2 stänk guldpulver mixat med Mantuano

Maraschinokörsbär och citronzest

Rör ihop samtliga ingredienser med is. Sila över i ett kylt glas och lägg i ett maraschinokörsbär. Vrid ur aromerna ur citronzest över drinken.

Har du frågor eller vill ha mer information om Diplomático World Tournament är du välkommen att kontakta Fredrik Lindkvist på Handpicked Wines AB, tel: 070-604 19 19, fredrik@handpicked.se

Diplomático World Tournament är en internationell bartendertävling som genomförs för tredje gången av romproducenten Diplomático Rum. Intresset för tävlingen har vuxit och bidragit till att sätta varumärket Diplomático på kartan som en av de främsta producenterna i världen.

Diplomático produceras i La Miel i delstaten Portuguesa i nordvästra Venezuela. Producenten heter Destilerias Unidas och räknas som en av de främsta producenterna i världen och en av få som får använda beteckningen ”Ron de Venezuela” på sin rom. I över 55 år har detta destilleri producerat rom av mycket hög kvalitet i sina sju pannor som både består av ”copper pottstills” och ”columne stills”. Lagringen sker på fat gjorda av amerikansk vitek.

2017-10-18 Winemakersdinner på Långbro Värdshus