Charlotte Halzius från TAK tar romdrinken till nya höjder!

15 juni, 2017

Den 25 juni gör hon upp om segern i världsfinalen av Diplomático World Tournament

Den 25 juni möts 13 bartendrar från världens alla hörn i anrika Beaufort bar på The Savoy i London för att tävla om den prestigefyllda titeln ”Diplomatico World Best Bartender” i den internationella bartendertävlingen Diplomático World Tournament . Den svenska bartendern Charlotte Halzius från restaurang TAK har med sina kreativa romdrinkar lyckats ta sig hela vägen till final.

Diplomático World Tournament är en internationell bartendertävling som genomförs för tredje gången av romproducenten Diplomático Rum. Intresset för tävlingen har vuxit och bidragit till att sätta varumärket Diplomático på kartan som en av de främsta producenterna i världen.

I februari kammade Charlotte Halzius hem segern i den svenska delfinalen. Vid semifinalen i Barcelona i början av maj tog hon sig vidare till världsfinalen London den 25 juni.

– Vi är förstås otroligt imponerade över Charlottes insats i tävlingen och väldigt stolta över att hon lyckats ta sig hela vägen till världsfinalen. Konkurrensen har varit stenhård och av 1 200 sökanden återstår nu bara 13 bartendrar. Charlotte har ett bra koncept kring den drink hon kommer att presentera i London och jag både tror och hoppas att hon kommer att kunna ta sig långt i finalen, säger Fredrik Lindkvist, produktchef på Handpicked Wines som representerar Ron Diplomático i Sverige.

Charlotte har en bakgrund som kock men då hon saknade kontakten med gäster valde hon att sadla om till bartender. Hon har redan hunnit skaffa sig erfarenhet från flera framstående barer i Stockholm och arbetar sedan januari som kreativ ledare för baren på nyöppnade restaurang TAK i Stockholm.

– Det känns självklart stort att jag lyckats kvalificera mig till finalen med tanke på hur många duktiga bartendrar från hela världen som deltagit. Jag är till lika delar nervös som pirrig, men extremt taggad på att få visa vad jag går för, säger Charlotte Halzius, som just nu ligger i hårdträning inför tävlingen.

Har du frågor eller vill ha mer information om Diplomático World Tournament är du välkommen att kontakta Fredrik Lindkvist på Handpicked Wines AB, tel: 070-604 19 19, fredrik@handpicked.se

Diplomático produceras i Acarigua som är en stad i delstaten Portuguesa i nordvästra Venezuela. Producenten heter Destilerias Unidas och räknas som en av de främsta producenterna i världen och en av få som får använda beteckningen ”Ron de Venezuela” på sin rom. I över 55 år har detta destilleri producerat rom av mycket hög kvalitet i sina sju pannor som både består av ”copper pottstills” och ”columne stills”. Lagringen sker på fat gjorda av amerikansk vitek.

La Conreria d’Scala Dei

Ett urval av drycker..